Tochtje over het IJ

Door Carlo

Irene en Lida hadden het initiatief gelanceerd met het clubvaren het IJ op te gaan. Een aantal van ons had hier nooit gevaren terwijl het toch best in de buurt is. Het begint bewolkt met een klein buitje. De voorspelling is 3-4 Bft. NW. We varen eerst binnendoor langs het Diemerpark. Naast de vele witte zwanen zien we plots een prachtige zwarte zwaan.  Na het haveneiland varen we brug 2002 onderdoor en varen we langs de strekdam, tegenover het vuurtoreneiland, naar links.

We houden bakboord oever aan tot grofweg de Zeeburgertunnel, daar varen we in formatie de vaargeul over. Vervolgens gaan we onder de Schellingwoudebrug door

Bij de Oranje sluizen hebben we mazzel, licht staat op groen en de groep kan zo de sportkolk in. Het valt op dat in de tegenovergestelde richting het een stuk drukker is, vooral zeilboten die het IJmeer op willen. “Kajakkers, u mag de sluis verlaten” schelt het door de speaker, we mogen door de half open deur voor de andere boten uit.

Net voorbij de sluis zien we een groot werkschip en een drijvende bok.

Rechts in Noord zijn heel leuke restaurantjes en FC Hyena, een bioscoop. Het valt wel mee met de drukte maar het blijft een klotsbak, telkens als er een schip langs vaart is het feest. Bij de ponten moeten we even wachten tot we er achter langs kunnen. We zien nog een mooie tweemaster en een oude waddenpont die nu als partyschip vaart.

Het is natuurlijk een prachtig gezicht om langs de moderne architectuur van het oostelijk havengebied te varen en dan langzaam de oude stad op te zien doemen.

We mogen van de vriendelijke haven meester even pauze houden in de Sixhaven. Het is een hoge uitstap die ik tot mijn spijt nog niet onder de knie heb. Binnenkort maar een keer oefenen. Er lag gelukkig ook een door eenden ondergescheten vlotje, waar het me een stuk beter afging.

Terug hebben we wind mee waardoor je af en toe lekker kon surfen. We gingen wel af en toe alle kanten op maar het ging een stuk vlotter zo. Daar is de sluis alweer, helaas was hij net aan de andere kant aan het laden. Na een tijdje wachten konden we er alsnog in en ging hij maar kwart vol schutten. Ergens bij het Zeeburgereiland hebben we twee oplopende binnenvaartschepen die elkaar ook nog passeren. Na een tijdje waarschuwde onze achter vaarder voor een flinke golf. Het was voor een kopgroepje nog knap lastig om elkaar niet aan te varen. We worden nog een aantal keer flink opgetild en sturen om de strekdam heen waar we juist weer stroom tegen hebben. We zijn weer bijna terug en pedellen nog even lekker door. Terug bij de club vinden we het allemaal een geslaagd tochtje en spreken we uit dat we vaker dergelijke tochtjes moeten plannen.

Zwemevent “Rondje Pampus”

Door Piet-Jan

Op zaterdag 4 september 2021 werd de 10e editie van het zwemevent Rondje Pampus georganiseerd door ‘het blauwe hart’ en Swimfantastic.

KOIJ was gevraagd bij dit evenement te helpen en daar is natuurlijk gehoor aan gegeven.

Samen met een sit-on top van de organisatie vormden de 5 kayakkers van KOIJ een ring rond het eiland tussen de boeien en de reddingsboten.

Om zo “ ogen en oren” te zijn, richting aan te geven en als nodig direct hulp te bieden. Gelukkig was dat laatste slechts in een geval even nodig om een zwemmer met kramp te helpen. Met een straffe wind uit het oosten en daardoor ook  flinke  golven die door de zwemmers getrotseerd moesten worden een flinke uitdaging..

Die door ruim 230 zwemmers werd aangegaan.

Een goed georganiseerd event en leuk dat KOIJ daar aan heeft kunnen bijdrage.
Volgend jaar is KOIJ weer van de partij en dan hopelijk met iets meer kajakkers.

Kampeertrip vol Wind.

Een bericht van Carlo

In de dagen voor de tocht heeft Windfinder niet zo’n fijne voorspelling voor ons. 5-6 BFT westerwind… Het weekeinde op de Markerwadden staat daarmee op losse schroeven. Gelukkig hebben we plan B: zaterdag zou de wind aan het einde van de middag afnemen en het Gooimeer lijkt het ook iets kalmer dan het Markermeer ten noorden van Lelystad.

Om 15:00 uur staan we opgetogen met onze plunje en kajak bij KOIJ klaar voor vertrek. De tochtleiding heeft de trailer bij KVZ opgehaald. Het blijkt dat je de kajaks met de sjorbandjes verrassend goed vast kunt zetten, we kunnen veilig op weg.

“Bij de toiletten van het Almeerderstrand” klonk al wat smoezelig… In ieder geval wordt het niet vertrouwd om de auto’s daar te laten overnachten. Na het wegbrengen ervan naar de bewoonde wereld kunnen we rond vijf uur op pad.

Een korte, bredere sit-on-top heeft moeite met het tempo. Die krijgt een sleeplijntje voor wat hulp. Achteraf bleek er een partij waterplanten aan spanbanden onder de boot te hangen waardoor hij enorm wordt afgeremd. Op de terugweg is de bagage anders bevestigd en is de sleeplijn gewoon in het hoesje gebleven.

Het Gooimeer is mooi en delen ervan zijn nog best wijd. Onderweg zien we Muiderberg, het Naarderbos, Almere Haven en Huizen met zijn haven en heel mooie appartementen aan het water.

Het is best druk met allerhande boten. Ze volgen niet allemaal dé vaargeul, daarvan lijken er trouwens meerdere te zijn. Er hoe zat het ook al weer met die rood/witte tonnen? En die zeilboten die van alle kanten komen, ik heb ze maar voorrang gegeven maar twijfel of dat altijd correct is. Misschien kunnen we binnenkort een theorielesje organiseren.

We landen op de Huizerhoef. Op het veldje staat al één kajakker met z’n tentje, die maakte een bescheiden invasie mee. In no time liggen er totaal acht kajaks aan de oever en is het veldje omgetoverd tot tentenkamp.

Aan de andere kant van het kleine eilandje liggen jachtjes aan de steigers. De beheerder die wat kleingeld ophaalt voor de overnachting is al geweest. Ik had met hem best een leuk gesprek willen houden over sanitair. Bij gebrek aan wit aardewerk of vergelijkbare eestewereldvoorzieningen zijn de bosjes achter ons veldje zijn zichtbaar als toilet in gebruik. Niet iedereen kent de etiquette rond het ingraven van uitwerpselen en het niet achterlaten van toiletpapier. Ik begrijp dat een riool naar de overkant kostbaar is maar er zijn alternatieven te bedenken.

Als de laatste haring in de grond zit, gaat de zon onder. We hebben inmiddels contact gelegd met de oorspronkelijke bewoner en iedereen besluit een voor een om met z’n foerage om het gezellig brandende barbecuetje heen zitten. Op de sit-on-top is alles meegetost voor de productie van heerlijke satétjes.

De volgende ochtend pakt ieder in z’n eigen tempo de spulletjes weer in. De Dooie Hond is een eiland iets verderop en het leek een goed idee daar ook even te gaan kijken. We hebben daar een enorme school volgels zien opstijgen maar de Zeearend waarvoor we kwamen hebben we niet mogen aanschouwen. Na een oefening met het redden van een groenlandkajak en een tijdje rondlummelen op dit pareltje in het Eemmeer varen we terug naar de Huizerhoef en aanvaarden we de terugtocht richting Almere. Het is inmiddels flink gaan waaien en we peddelen ons het schompes tegen de wind en de golven in. Het tempo zakt terug en we zoeken rond Almere Haven naar een plekje om even aan te meren. Bij de lokale “Strandbrasserie “worden bekertjes koffie gehaald. We worden ook verrast op twee grote bakken friet.

We besluiten daar gezamenlijk dat het geen schande is om verstandig te zijn. Doorvaren kost ons nog een paar uur en de fut is er wel een beetje uit. Ook is die wind nog iets toegenomen. Er komt toevallig een clubgenoot langs die ook bij KV Aquavite lid is, hij geeft een groep een slinger naar de Marina om de auto’s op te halen. De boten gaan weer op de trailer en rond half zeven gaan we moe maar voldaan huiswaarts. We hebben lekker kunnen oefenen met het varen onder minder goede condities. We hebben veel geleerd voor de volgende tocht en kijken er alweer naar uit.

Workshop Greenland Paddles

Op 8 augustus 2021 was er een fantastische “Workshop Greenland Paddles” bij Kano op IJburg vandaag. Ruud Nijpjes legde met veel zorgvuldigheid een aantal peddel technieken uit en had een pracht verhaal over de enorme variatie aan peddels, waarvan hij er veel zelf maakt. Tuurlijk zijn we ook het water op geweest. Ruud hartelijk dank, het was zeer leerzaam en leuk!!!

Rondje Weesp 24-07-2021

door PJ

Zaterdag stond een wat langer rondje dan normaal op het programma, namelijk Weesp. Het weer was mooi, niet te warm, weinig direct zon en weinig wind. Dus ook voor de minder ervaren leden goede omstandigheden voor dit rondje. Jos was tochtleider samen met Elmar.

En zo vertrokken we met 9 boten van KOIJ naar Weesp, via een leuk stukje over het meer naar Muiden, en de sluis door naar Weesp.

Bij Weesp via een kleine sloot naar Bar Blauw de Theetuin (een locatie die Irene had aangeraden) Het slootje was smal en het steigertje klein (was eerst ook nog even de vraag of het wel de afgesproken locatie was). En dus wel lastig met die lange boten.

Maar met vereende krachten toch alle boten op de kant gekregen en tot onze verrassing kwamen we Ingrid daar ook tegen.

Na een korte pauze vervolgens weer op pad.

Het plan was een echt rondje te maken. Dus bij Weesp niet terug maar door.

Twee keer het Amsterdam Rijnkanaal oversteken, Weespertrekvaart en dan op het laatst ‘Even overdragen” en dan ben je zo bij de Club. In de winter had Jos dat een keer gedaan en ‘dat was geen probleem, prima te doen’.

De hele tocht goed verlopen en ook het oversteken ging zonder problemen
Hoewel het net na Weesp toch aardig aan het klotsen was toen we voor de eerste keer het kanaal over staken.

Bijna bij de club moesten we enkel nog even de Diemerzeedijk over.

De aanleg plek was heel beperkt en daarna stukje over de dijk, door een woud van brandnetels naar een steigertje met een flink hoogte verschil.

Dus een aardige uitdaging en wel iets meer gedoe dan ‘even overdragen’

Met zijn allen is het toch gelukt om iedereen goed over te krijgen. Kortom een leuke tocht en zeker voor herhaling vatbaar.

Alleen moet er dan wellicht iets handigers gevonden worden voor het laatste stukje overdragen, want het is een jungle daar.

Jos en Elmar bedankt.

Vreemd gaan met de SUP

“Zijn er kajakkers die vreemd willen gaan met een sup?” Zo luidde de oproep in de appgroep. Nou vind ik suppen er altijd bijzonder relaxed uitzien, maar als startende kajakker had ik eigenlijk wel genoeg aan één drijvend vervoermiddel hield ik mezelf voor. Maar goed, je moet af en toe wat nieuws uitproberen en dus stond ik op een beetje winderige dinsdagavond toch op een club sup. Onder leiding van enthousiaste sup-juf Apro ging de groep kajakkers aan de slag. Ze gaf heldere instructies hoe je je peddel vasthoudt, hoe je die het water in steekt en -het allerbelangrijkste- hoe je je balans bewaart. Daarmee kon de hele groep vrij snel al een aardig stuk vooruit komen. Een slalom-oefening om onze nieuwe vaardigheden in praktijk te brengen was een goede test. Ik moet eerlijk zeggen, na deze kennismaking ben ik om. Suppen is – net als kajakken – superleuk om te doen. Lekker bezig zijn op het water, in de buitenlucht. Met als bijkomend voordeel dat je een opblaasbare sup makkelijk meeneemt, makkelijker dan een kajak in elk geval. Ik vrees dat ik wat extra plek moet gaan vrijmaken in mijn vakantiebagage…

Aletta

Tochtleiderschap bij KOI

Hoe kunnen we meer doen voor beginnende kajakkers tijdens clubtochten? Wat doet een goede tochtleider? Hoe zorgen we voor meer veiligheid en duidelijkere afspraken? Hoe wordt tijdens clubvaren over de route, pauzes en eindtijd besloten? Wat voor leuke tochten zijn er te varen vanuit de club en elders? Kunnen we tochten in verschillende niveaus indelen, zodat leden makkelijker kunnen inschatten of zij willen aansluiten bij een tocht?

Een aantal vragen die ter sprake kwamen tijdens de workshop Tochtleiderschap gegeven door Marijn op 7 juli. Met zo’n 10 aanwezige kajakkers is gesproken over hoe we met begrip “tochtleidersschap” omgaan in de vereniging. We hebben voortgebouwd op een veiligheidsstructuur die in 2018 door Sophia is opgezet. Dit is toen wat stil komen te liggen toen de focus ging naar de bouw van het clubgebouw.  Recent heeft Sophia het clubgebouw voorzien van een paar mooie kaarten waarop ook tips en tricks over veiligheid staan. Neem daar volgende keer dat je er bent eens een kijkje

Wat was de aanleiding?

Doordat Kano op IJburg afgelopen jaren sterk is gegroeid en er door goede kajakopleidingen steeds meer kajakkers met ervaring bij komen waren er lekker veel potentiele tochtleiders bij de workshop aanwezig.

Waar ging het over?

Het werd een gezellige avond waarbij enthousiast ervaringen werden gedeeld. Vooraf hebben leden een vragenlijst ingevuld. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat: vrijwel iedereen tijdens het kajakken zich wel eens kwetsbaar/eenzaam/onzeker heeft gevoeld; dat vrijwel iedereen tijdens het kajakken op anderen heeft vertrouwd (en anderen op hen); dat tochtleiders foute beslissingen kunnen nemen; dat communicatie binnen een kajakgroep soms moeilijk is.

Kajakken blijkt dus weer eens een teamsport. In je eentje vaar je misschien sneller, maar samen kom je verder.

Hopelijk kunnen we dingen die we als club in dit proces leren ook gebruiken bij de activiteiten van de andere disciplines (SUP en surfski) binnen de club.

We hebben afgesproken dat de tochtleider vooraf een plan bedenkt en beslissingen maakt tijdens het varen. Je bent tochtleider op je eigen niveau en met je eigen stijl, interesses & enthousiasme. We willen vanuit de club aan tochtleiders cursussen en workshops aanbieden om zo van en met elkaar te leren. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om eens bij een andere vereniging te kijken hoe zij het hebben georganiseerd of een ‘expert’ uit te nodigen voor een workshop.

Wat gaat er veranderen?

Direct resultaat van de avond is dat er een tochtleiderskalender is opgesteld voor de clubtochten op woensdagavond en zaterdagochtend. Hiervoor hebben zich al zes mensen opgegeven (Bas, Elmar, Irene, Jos, Lia, Piet Jan, Sander) voor het komende half jaar. We beginnen dus klein en hopen dat zich meer leden zich aansluiten, zodat we op termijn altijd een tochtleider bij de clubtochten aanwezig hebben. Daarnaast wordt gewerkt aan en tochtenkalender buiten de reguliere clubmomenten, hou de nieuwsbrief en de website hiervoor in de gaten! Eind van het jaar gaan we de ervaring die is opgedaan met tochtleidersschap evalueren. Ook iets voor jou of wil je hier meer over weten? Stuur een mail aan tochtleiders@kanoopijburg.nl of bespreek het met een van de tochtleiders.

Techniekles SUP

Een bijdrage van Petra

Afgelopen donderdag, om 19u was de tweede sup-techniek-les van dit jaar, met veel enthousiasme gegeven door Apro!

De weersvoorspellingen voor die dag waren weinig motiverend. Ook deze donderdag van de week geeft weinig blijk van zacht lenteweer, maar eenmaal op het water deren die paar druppels water ons niets.

Voor het vergroten van onze behendigheid en oefenen van balans heeft Apro eerder vandaag weer een parcours uitgezet. Ik geloof dat de hele buurt extra wasjes heeft gedraaid en houdbare melk heeft gedronken, alle opgespaarde lege plastic flessen fungeren bij uitstek als boeien op het water.

Tussen de boeien door oefenen we synchroon paddelen; de buurvrouw of buurman wordt goed in de gaten gehouden om het juiste ritme aan te kunnen houden.

De wind heeft eigenlijk weinig vat op ons, we varen op het water direct achter het clubhuis, maar om die verdwaalde windvlaag de baas te zijn, oefenen we paddeltechnieken om wind tegen te kunnen gebruiken. Uiteraard slalommen we om de pionnen, – geloof mij – dit ziet er wellicht gemakkelijker uit dan het is. Hierbij gebruiken we de zogenoemde nosesteer, een techniek die het mogelijk maakt je board strak langs de boeien te manoeuvreren zonder veel vaart te verliezen.

Tot slot geeft het varen in de slipstream van je voorganger – bij voorkeur zonder het board te raken – ook nog behoorlijk wat uitdaging.

We hebben In ieder geval genoeg geoefend. De club op het water is gevarieerd, zowel de beginnende als meer gevorderde supper ervaren de les als leerzaam en nuttig, maar vooral ook erg leuk!

Ik voel ook aan m’n lijf dat we behoorlijk wat krachtige slagen hebben gemaakt.

Ik kijk erg uit naar de volgende les. 😀

Koningstocht

Een extra vrije dag is een extra mogelijkheid om te gaan varen!

Op Koningsdag 2021 trokken wij er daarom op uit, zonder deadline, geen verdere planning in het hoofd en een schitterend zonnetje erbij!

Geen planning, maar wel een notitie op het whiteboard bij de vereniging. En volgens de ‘nieuwe lijn’ een expliciet aangewezen tochtleider.

De laatste weken is het steeds Noordoosten wind als we gaan varen, zo ook vandaag. Een gezellig briesje staat er, van zo’n 2-3 bft. Pampus lonkt, maar ook Durgerdam. We gaan op pad en varen eerst een stuk richting Pampus, slaan dan fluks naar links en varen richting de dijk bij het Kinselmeer, waar door de baggeraars aan de versterking van de Markermeerdijken wordt gewerkt.

We varen lekker door, zonder skeg vaart toch het lekkerst, dan ben je fijn wendbaar, constateren de mannen.

Vervolgens koersen we langs het vogeleiland, de strook die als natuurcompensatie voor IJburg is aangelegd en waar het nu gonst van de ganzen. We houden afstand om de vogels niet te verstoren en slaan de hoek om richting Durgerdam. Het lijkt wel een landschap van Potemkin, de Russsiche gouverneur die in de 18de weeuw nep-nederzettingen neerzette om indruk te maken op Catharina de Grote, die naast keizerin ook zijn minnares was. Alsof die schattige huisjes aan de dijk speciaal voor ons vandaag zijn neergezet, zo sprookjesachtig ziet het eruit.

Dan blijkt men ook nog eens aan de buitenkant van de haven twee lage drijvende pontons te hebben neergelegd. Het is  gemakkelijk aanleggen en prettig toeven op deze pontons! Volop zon, koffie en een boterham. Een koninklijke lunchplek.

Na de lunch steken we tussen de strekdam door, varen langs het Sluishuis in aanbouw en onder de BH-brug door naar Vrijburcht om vervolgens het rondje af te maken en bij de club te eindigen. Lichtelijk vermoeid, zeer voldaan en nog op tijd om met een borrel in het Flevopark de verjaardag van de koning te vieren.

Opschoondag op het water

Om het water in onze achtertuin een beetje schoon te houden heeft KOIJ op 20 maart jongstleden meegedaan aan de Landelijke Opschoondag.

Met een aantal kano’s en een SUP zijn we door de grachten van IJburg gevaren en hebben we zakken vol vuil opgehaald. Veel blikjes, plastic flessen en andere plastic rommel, kinderspeelgoed, een groot aantal lege, maar ook volle pakjes en pakken frisdrank en enkele curiosa. Een nieuw verschijnsel was het aantreffen van de vele gebruikte mondkapjes, vaak in innige verstrengeling met het riet. De voorgaande dagen had het flink gestormd, waardoor veel afval in de kant en in het riet was geblazen. Er wachtte ons een dankbare taak en tegelijkertijd een goede les in manoeuvreren met je kano of SUP.

Op de club waren afvalgrijpers en vuilniszakken aanwezig om de rotzooi te kunnen opprikken en opbergen. Vier leden hebben hun grijper in het water laten vallen en kunnen getuigen van het feit dat afvalgrijpers snel zinken.

Tip 1: als je gaat afvalprikken, maak de grijper dan vast aan je boot!

Irene had haar zinnen gezet op de Nijlpaardsluis (die zat nog niet in haar sluizenverzameling) en dat bleek simpel geregeld. Bij de sluis staat een bordje met telefoonnummer en als je dat belt, kun je je aanmelden. Na een geschatte vijf minuten ging de sluis draaien en konden we ontdekken dat IJburg er vanaf het water best gevarieerd uitziet. Je vaart langs achtertuinen met terrasjes en kunt ook het haventje in.

Tip 2: Vaar ook eens door de Nijlpaardsluis, het is niet ingewikkeld en als je mazzel hebt, draait-ie snel!

Ook op land werd flink afval geprikt. Handig, want onze vuilniszakken waren al snel vol en zo’n kano of SUP kun je lastig volladen met meerdere zakken. De opschoners aan de wal, maar ook enkele bewoners, pakten de volle zakken aan. Zo ontstonden er ook her en der gesprekken over kanoën, het weer, afval en de zin van het leven. Het contact met de niet-varende IJburgers was opvallend leuk!

Tip 3: Vaar eens een rondje door de IJburger grachten en maak contact met de inheemse bevolking, deze eilandbewoners zijn over het algemeen heel vriendelijk.

Prijzen voor de beste vangst gingen uit naar Jos met zijn Monster van IJburg, naar Shirley met de Nivea-bal en de Gieter-met-Tuit van Rebecca.

Tip 4: Zoek je uitbreiding van je verzameling curiosa? Vaar eens een rondje door de grachten van IJburg!

Aan het einde van de tocht hebben we nog even de banden met de havenmeester aangehaald, die de resterende zakken vuil in ontvangst nam.