Sprong in het diepe

door Pieter

Iets meer dan drie weken geleden zag ik een zeekajak op marktplaats, en dacht: dit is mijn boot, ik ga ervoor! Dus ben ik nu eigenaar van een zeekajak, en sinds drie weken lid van KOIJ.

In de eerste week vaar ik gelijk een rondje met andere enthousiastelingen van de club, ik mag ook een boot van de club lenen, en krijg een hartelijke ontvangst met uitleg over cusussen en clubmateriaal. En ik wordt indringend gewaarschuwd voor onderkoeling in het koude water.

Bij vertrek kan ik zomaar een boekje meenemen, “Man in het Wild” (Jacob Benckhuisen), vol spannende kajakavonturen zowel in de Beringzee als rond Kaap Hoorn. Hmmm…. gaan deze mensen écht de oceanen op? Door “tidal races” en hoge brekende golven? Wow….

Mijn eerste rondje gaat overigens niet over zee of zuiderzee, maar beperkt zich tot de binnenwateren rond IJburg. Het is vroeg, best koud, maar ik heb er vol zin in. “Je gaat best hard voor een beginner”, roept mijn begeleider. Hij is aardig, en positief.

Mijn begeleider heeft een duidelijk en onomwonden advies: zwembadtraining!

Hmmm… zwembadtraining? Ik droom van schuimende koppen op de golven, en denk aan de extase  van planerende boten die golven afsurfen in een wolk van opspattend water….Eerlijk gezegd weet ik niet of ik wel zin heb in een zwembadtraining… maar, ik ga ervoor, en dus hoort daar het zwembad bij.

Met een flink aantal boten op de aanhanger en even zovele deelnemers, vertrekken wij zondagavond met de auto naar het zwembad in de Bijlmer. En daar oefenen wij talloze reddingenIn eerste instantie vooral zelfreddingen, maar als ik ´s avonds weer thuis ben, ben ik dood.

“Dit is FUN”, zegt mijn immer positieve begeleider. Ik mag hem. En hij heeft gelijk: mijn vriendin lacht bij het zien van de foto’s: “kijk die oude mannen…, net kinderen in de speeltuin…” en ze wijst naar mij op één van de foto’s. Ze is duitse met af en toe een onduits gevoel voor humor: ”…ik lach mich kaputt”.

Zwembadtraining, het is anders dan ik vooraf dacht. Ik leer er veel, het is doodvermoeiend, en ja, ik ga volgende zondag weer, ik zie er nu al tegenop,… maar heb er tegelijk ontzettend veel zin in. Ik ben erbij!

Pieter

Amsterdam Light Festival

Het Light Festival is een jaarlijks evenement met lichtkunst. Sinds de pandemie is er een vaarverbod in het gebied voor door spierkracht aangedreven bootjes. Onze vrienden van KVZ hebben een ontheffing om er onder strikte voorwaarden, op bepaalde momenten en tegen betaling doorheen te varen. Wij zijn samen met een club uit Arnhem en Utrecht te gast om met KVZ mee te varen.

Met vier boten op de trailer is het een kort ritje naar Oost. KVZ zit op het voormalige Veemarktterrein. Het ruikt daar nu naar barbecue door het bezorgrestaurant naast het clubterrein. Geen tijd om te eten, snel de bootjes afladen en droogpak aan. In de kantine nemen we de route door. De steiger ligt inmiddels flink vol met ieders boten, we hebben een aardige vloot verzameld. Na een korte instructie van de tocht leider gaan de lampjes aan en gaan we op pad.

We varen langs De Gooyer (molen), Kromhoutwerf, het Scheepvaartmuseum, en de Bloemenmarkt naar het verzamelpunt voor de Nieuwe Haarlemmersluis.

Zodra de roeiers, die van de andere kant komen en de laaste rondvaartboten, voorbij zijn komt de kolonne in beweging. Het vaart trouwens niet echt lekker, het voelt een beetje als een school vissen in een schepnetje. Ik zoek de luwte een op maar moet toch erg opletten omdat we om de haverklap stoppen en een paar polobootjes als een stel puppies overal tussendoor schieten. Hier en daar komt er alsnog een roeiboot achterop maar de rondvaart boten worden even opgehouden om ons veilig te laten doorvaren.

Bij het Wetheimpark lijken we eindelijk een redelijke foto van een kunstwerk te kunnen schieten maar we worden daar gemaand door te varen. Even later komen we weer bij het scheepvaartmuseum aan en peddelen we terug naar KVZ.

Winterserie: vakantieverhalen

Woensdag 13 december was de aftrap van het winterprogramma. Met de foto’s en waterkaarten onder de arm togen enkele enthousiaste leden naar ons clubgebouw om kanovakantie-ervaringen te delen. Er is weer veel inspiratie opgedaan voor nieuwe avonturen.

Klussendag

Door Piet-Jan

Afgelopen zaterdag 7 oktober 2023 hielden we de najaar klussendag.

Niks kajakken in het clubmoment maar in plaats daarvan een aantal klusjes.
In elk geval een prachtige dag om alle clubkajaks even buiten na te lopen, te voorzien van stickers en alle containers even open te doen om de scharnieren te smeren.

Een deel van de boom is gesnoeid voor beter zicht.
Het onkruid bij de deuren is weggehaald, de loods is voor zover nodig opgeruimd, en de brievenbus is ook weer goed zichtbaar.
Met een aantal enthousiaste clubleden in een paar uur de hele lijst afgewerkt.
Er zijn een punten voor later maar al met al een mooi resultaat en een gezellige dag.

Begin van het voorjaar bij start van het seizoen zal er weer een moment geprikt worden om een aantal klussen op te pakken.
Alle leden die hebben mee gewerkt, nogmaals dank voor jullie inzet.

Wat als …?

Door Willem Schilder

Onder de intrigerende titel ‘Wat als …’ werd vorige week op dinsdagavond en op zaterdagmorgen een bijzondere kajakcursus gegeven, die specifiek gericht was op het oplossen van noodsituaties, die zich tijdens het groepsvaren kunnen voordoen.

Elmar van den Elzen, die als instructeur deze training organiseerde, omschreef de opzet als volgt: “Incidenten op het water komen gelukkig niet vaak voor, maar kunnen onverwachte complicaties en risico’s opleveren. Dan moet je de ontstane situatie samen oplossen met het aanwezige improvisatietalent, de aanwezige kennis en vaardigheden”.

Noodreparatie onderweg

Voor de zaterdagmorgen had zich een groep van negen ervaren en minder ervaren deelnemers aangemeld. Tijdens een inleidende briefing op de nieuwe steiger legde Elmar uit dat de oefeningen zouden plaatsvinden volgens drie vastgelegde scenario’s. Elke deelnemer ontving kaartjes waarop stond beschreven wat haar of zijn rol in elk scenario was. Die rol mocht je per se niet kenbaar maken aan de andere deelnemers. Zo zou het telkenseen verrassing zijn wat er zou gaan gebeuren.

Onder een stralende zon en met weinig wind vertrokken we richting het IJmeer. De ideale omstandigheden voor een zorgeloze toertocht, zou je zeggen. Maar kort na vertrek kampte de groep al met de eerste tegenslag: verschillende boten sloegen lek en moesten op open water gerepareerd worden.

Briefing voor de oversteek

Na dit onverwachte oponthoud kwamen we aan op de plek waar we, volgens de briefing, het oversteken van een drukbevaren kanaal gingen simuleren. Voor de meeste leden van KOIJ is het doorkruizen van een vaarroute met beroepsvaart een regelmatig voorkomende situatie. Zoals bij een bezoek aan Durgerdam. Of tijdens het rondje Muiden, Weesp, De Diemen. Dan steek je tweemaal het Amsterdam Rijnkanaal over. Door samen goed te kijken en de overtocht te plannen is dat doorgaans geen probleem, maar van routine was deze keer geen sprake.

Redding tijdens één van de scenario’s

Al bij de eerste oversteek sloeg midden op het kanaal een boot om en moesten kajakker, kajak en afgedreven peddel voor een naderend vrachtschip worden weggesleept. Toen in een volgende oversteek zelfs twee kajakkers tegelijkertijd kopje onder gingen, werd de situatie onoverzichtelijker en ontstonden er spannende momenten. Omdat je de incidenten tevoren niet zag aankomen kregen de oefeningen een behoorlijk realistisch karakter. Hetgeen nog werd versterkt door de acteertalenten van enkele deelnemers. Elk scenario werd afgesloten met een evaluatie van wat er goed en fout ging. Heel belangrijk bleek de aansturing door de tochtleider. Hoe duidelijker de instructies waren, hoe soepeler de reddingen verliepen.

In een vlot bij elkaar voor de evaluatie

Na opnieuw een ernstig incident op de terugweg kwamen we in het begin van de middag veilig en wel aan bij het clubhuis. In de afsluitende nabespreking was iedereen het erover eens dat de oefeningen erg nuttig waren geweest en een nieuwe kijk gaven op het veilig organiseren van groepstochten. Het zou dan ook goed zijn als deze cursus regelmatig herhaald zou worden. Alle deelnemers waren onder de indruk van de nauwgezette voorbereiding en strakke uitvoering, waarvoor Elmar veel dank kreeg toegezwaaid.

Op de terugweg

De foto’s zijn van Piet-Jan Vriend en Jos Hartman.

Opening steiger 15 september 2023

Door PJ

Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover.
De officiële opening en ingebruikname van de steiger.

Het had nog wel wat voeten in aarde maar eindelijk hebben we een mooie grote steiger.
De gebiedsmanager en gebiedsmakelaar ( Bouchra en Marjolein) waren aanwezig om dit feit te vieren.
Na een woordje van Bouchra, Eelco en Irene werd het lint doorgeknipt door Evelien en konden de aanwezigen de steiger betreden.
Waarna onder het genot van een drankje en hapje kon worden nagepraat.

Deze ingebruikname is een afsluiting van een lang hoofdstuk en het begin van een nieuwe.
Hoop dat meer mensen ons weten te vinden en lid willen worden van onze prachtige club.

Downwind van IJburg naar Block

Door Piet-Jan Vriend

Op zondag 30 juli hadden de surfkiërs een downwind met 8 deelnemers van IJburg naar Block.

Met een 6bft een aardige wind in de rug is het one way (downwind), want terug varen is met deze wind en golven heel lastig. Maar dat was ook niet nodig, ook de logistiek was het goed geregeld. Vooraf had Harijono de trailer en de bus bij Block geparkeerd. Monique pikte hem op vanuit Almere. Zodat ze met zijn allen vanaf KOIJ konden vertrekken.

Er waren surf periodes mogelijk van langer dan een minuut. En soms was het best wel spannend.

Na de downwind alle boten weer netjes op de surfski-trailer en met zijn allen weer terug naar Kano op IJburg.

Hier een paar leuke filmpjes met een impressie van de tocht.

Vertrek van Ijburg
Wind in de rug
Onderweg
Eindpunt Block

Zwemevent Rondje Pampus 2023

Door Piet-Jan Vriend

Op zaterdag 29 juli 2023 was het de twaalfde keer dat het zwemevenement “Rondje Pampus” plaatsvond. Ook dit keer was KOIJ weer van de partij om te helpen.

Droneopname van Adrie van Bijsterveldt

Omdat er dit jaar 3 waves waren (3 x 150 mensen die 1, 2 of 3 rondjes wilden gaan zwemmen) moesten we extra vroeg op. Maar was voor alle 8 deelnemers geen probleem en we waren allen op tijd. De groep bestond naast 5 leden van KOIJ uit 2 leden KV Leiden, en 1 van KV De Ronde Venen. Om half zeven waren we op weg naar Pampus.

Morgenstond heeft goud in de mond

De omstandigheden waren duidelijk onstuimiger dan vorig jaar. Nu veel meer wind en daardoor ook veel meer golven.

In de rij op de steiger

Niet alleen voor de zwemmers maar ook voor ons kajakkers best een uitdaging om zolang op het water op positie te blijven.

Goed opletten of ze blijven drijven!

De weg terug met een toegenomen tegenwind was na een aantal uren letterlijk ‘voor Pampus liggen’ (zitten in een kajak) best vermoeiend.

Ook dit jaar weer een geslaagd evenement en mooi dat KOIJ hier weer aan mee heeft kunnen helpen.

Voor meer informatie over dit evenement zie https://stichtingrondjepampus.nl/

Surfskiers KOIJ bij Ostseecup Warnemünde 2023

Zaterdag 22 juli hebben 3 surfskiers van KOIJ mee gedaan met de 11e Baltic Sea Cup  van Kuehlungsborn naar Warnemünde.

Een tocht op de Oostzee van bijna 20 kilometer  op de Oostzee  met 118 deelnemers.

Zie hier een impressie van dit event :

Impressie van het evenement
Warnemünde niet echt om de hoek (800 km)