Weer

Veiligheid staat bij kanovaren voorop. Het weer is van grote invloed op de veiligheid. Bereid je daarom goed voor en maak ook onderweg verstandige keuzes als het weer omslaat want niks zo is zo veranderlijk dan het weer.

Hieronder vindt je weer-widgets voor de actuele:

  • Windverwachting
  • Watertemperatuur
  • Onweer

Daarna geven we informatie over de verschillende weersaspecten in relatie tot je veiligheid op het water.

Klik op het plusje (+) om een onderwerp uit te klappen.

Windverwachting widget
Watertemperatuur widget

Onweerradar widget

Weersverwachtingen raadplegen
Het is goed om als je als kanovaarder inzicht te verschaffen in de weersverwachting.

Leer waar je voorspellingen kunt vinden, hoe deze tot stand komen en wat hun verschillende waarde is voor jouw doeleinden.

Kijk in de dagen voor je voorgenomen tocht dagelijks naar de weerberichten van bijvoorbeeld het KNMI (voor Nederland). De verwachting wordt telkens bijgesteld, het is goed om te volgen welke kant het opgaat.

Als je weerkaarten hebt leren interpreteren zie je dat fronten etc. kunnen schuiven in de voorspelling en je bijvoorbeeld net in slecht weer terecht komt terwijl je eerder nog juist heel gunstig weer verwachte in je vaargebied.

Kijk kort voor vertrek nog naar de korte termijn windverwachting (Windfinder Supperforcast hieronder) en de onweerradar (onder).

Andere bronnen:

Wind

Wind is een belangrijke factor.

Allereerst kan wind golfslag veroorzaken en versterken. Golfslag kan resulteren in het omslaan van je kano en het eventueel niet kunnen vasthouden van je koers. Op het open water hebben golven de ruimte zich te ontwikkelen en is het effect op golfslag groter dan in de beschutting. Maar ook in vaarten etc. kun je flinke golfslag ervaren, realiseer je dat de hoge wal beschutting kan geven en je bij je bij lager wal meer strijklengte dus toename van wind en golven hebt.

Daarnaast is de wind van invloed op je snelheid en de inspanning die je moet leveren. Met harde wind kun je achteruit worden geblazen en afdrijven waardoor je de wal niet meer kunt bereiken. Het is lastig koers houden omdat je kajak zich automatisch met de punt in de wind draait of zijwaarts wordt geblazen. Een skeg en roer kunnen tot op zekere hoogte hier in helpen.. En van tegen de wind in peddelen wordt je moe, pas op voor oververmoeidheid en de ontwikkeling van blessures.

Houdt bij tocht voorbereiding daarom ook rekening met de wind. Pas de tochtlengte aan op de verwachte wind. Vaar idealiter heen tegen de wind in zodat je terug de wind mee hebt als je energie bijna op is. Zijwind is niet fijn en daarbij is het risico op omslaan het grootst. Je kunt daarbij kiezen om te kruisen zodat je de wind afwisselend wat meer van schuin voor of achter hebt en zo je doel bereikt.

In de regel is varen tot en met windkracht 4, wanneer de risico’s goed ingeschat worden, zonder veel problemen te doen. Vanaf windkracht 5 ontstaan extra hoge golven en vergroot de kans op ongecontroleerde bewegingen.

Watertemperatuur en kledingkeuze

Bij iedere watertemperatuur hoort andere kleding. Hieronder vind je richtlijnen zoals die zijn gebaseerd op het bcu instructional program. Uiteraard moet je behalve naar de watertemperatuur ook naar de weersomstandigheden kijken.

Watertemperatuur boven 20 graden Celsius
Makkelijk zittende kleding

Watertemperatuur tussen 15 en 20 graden Celsius
Kleding die makkelijk droogt. Dus geen katoen o.i.d, maar zgn. technische kleding

Watertemperatuur tussen 10 en 15 graden Celsius
Termokleding met een long john van neopreen.

Watertemperatuur tussen 5 en 10 graden Celsius
Termokleding en een long john neopreen. Goed sluitende waterdichte anorak.
Neopreen schoenen of waterschoenen met neopreen sokken. Handschoenen of peddelmoffen van neopreen, liefst een neopreen muts/cap.

Watertemperatuur tussen 0 en 5 graden Celsius
Zelfde kleding als tussen 5 en 10 graden Celsius. Indien mogelijk een droogpak dragen.

Neerslag
Je kunt je goed beschermen tegen regen met bijvoorbeeld een anorak met capuchon. Je kunt ook kiezen voor een losse zuidwester of pet met waterdicht membraan (Goretex), dan heb je wat meer zicht rondom. Een droogpak biedt uiteraard ook regen (en wind) bescherming.

Houdt er rekening mee dat het zicht met regen en mist op grootwater de oriëntatie ernstig kan verminderen. Zorg er bij neerslag en mist voor om niet te ver uit de kant te gaan varen.

Onweersbuien

Als er onweer is voorspeld, ga je niet het water op!

Neem je onverwacht onweer waar dan maak je dat je het water afkomt. Je bent het veiligst in een gebouw met bliksemafleiders, een auto is een goed alternatief. Vermijd de nabijheid van hoge objecten als lantarenpalen en hoge bomen. Zoek het laagste punt op en ga op je hurken zitten, voeten tegen elkaar aan als je er onverhoopt toch middenin terecht komt.

Zonnebescherming

Zon kaatst terug op water en verbranden gaat veel sneller dan je gewend bent. Smeer je regelmatig in met een hoge factor (watervaste) zonnebrand. Hoogzomer is een uv-werend shirt met lange mouwen een betere keuze dan een bikini of mouwloos shirtje.

Bij warm weer neemt het risico op zonnesteek en hitteberoerte ook toe. Drink daarom voldoende. Draag een hoofddeksel. Trek een laagje uit als je het warm krijgt, koel even af in het water en/of doop je pet in het water waarbij de verdamping van dit water voor verkoeling zorgt.

Draag een zonnebril met goede uv-wering voor bescherming van je ogen en beter zicht.

Stroming en getijden

Tochtplanning voor op zee is een vak apart. Het verdient de voorkeur hier cursus voor te volgen. Je kunt je vooraf wel wat inlezen op bijvoorbeeld
Wadkanovaren
Notes on Sea Kayak Navigation and Tidal Planning

Translate »