Investeren in de problemen die je nog niet hebt

Afgelopen zaterdagochtend zijn Willem Oosting en Piet van Mil vanuit het Haagse naar Amsterdam afgereisd om ons te onderrichten in blessure preventie. Het kan ditmaal live, Willem had ons op een eerder moment wegens de toen geldende beperkingen al eens via een videoverbinding toegesproken.

In het clubhuis, voorafgaand aan de workshop

We beginnen met een voorstelrondje. Willem en Piet zijn respectievelijk een fysiotherapeut in ruste en een zeekajak-instructeur, we zijn dus in goede handen! We gaan het rondje af en we leggen daarbij al onze lichamelijke gebreken op tafel. Het lijkt erop dat je grofweg aan alles vanaf je nek tot je tenen last kan krijgen bij het kanoën. Daartegenover is het kanoën goed voor je core stabiliteit wat helpt tegen rugklachten van het de hele dag zitten.

We leren allereerst dat we ontspannen en recht op moeten zitten in de kajak. Een gemiddelde couch potato zakt echter binnen 10 minuten weer onderuit ☹. Een denkbeeldig touwtje aan de kruin en over de horizon kijken. Rugbandje niet te strak en de hardcore kajaker kan het zonder (alleen blokje schuim in de rug om de afstand tot de kuiprand te voelen) Handjes ook ontspannen en niet zo knijpen met je duwhand. Een botsing of val is bij het kajakken niet heel waarschijnlijk. Kajakblessures worden meestal veroorzaakt door repeterende bewegingen, een goede voorwaartse slag is de belangrijkste factor. Deze wordt daarom gedetailleerd uitgelegd.

Piet beeld alles wat verteld wordt levendig uit met een bezemsteel als peddel twee stoelen als kajak. We krijgen ook nog een mooi filmpje te zien op de laptop die rond gaat. Hier en daar sneuvelen ook wat heilige kanohuisjes zoals een peddelhoek en de fietsbeweging. We zullen alle theorie daarover uitschrijven en op de website plaatsen.

Oefening waarbij we onze armen ‘inkorten’ en de peddel bij de borst houden

Hup naar buiten voor het practicum. Ieder legt even een kajak klaar en we gaan klaar staan voor de warming-up van Irene. Dan de boot in. We varen langs en Willem filmt ons bij het voorbijvaren. Het filmpje levert 4k beelden op die we thuis kunnen analyseren. Piet laat ons oefeningen doen die gaan helpen bij het aanleren van een goede houding en voorwaartse slag. Hij demonsteer de slag een paar keer en geeft ons feedback als we langsvaren. Het is inmiddels oudhollands prutweer geworden maar we gaan onverstoord verder.

Uitleg over de volgende oefening (in de regen)

Een uur later dan geplant zijn we terug bij het clubgebouw waar een gezamenlijke lunch wordt geserveerd. Het is een geslaagde workshop!

Translate »